Met de Denzo in Frankrijk

Met de Denzo in Frankrijk

Naar Frankrijk

Onze verenigingsleden Theo en Thea maken samen met hun hond Benno sinds augustus 2014 een lange tocht met hun boot 'Denzo' naar Frankrijk. Eindbestemming onbekend maar ze laten ons graag delen in hun belevenissen. Hier zullen zij dan ook regematig verslag doen van hun avonturen. Hou de updates in de gaten!

Vrijdag 31 oktober 2014

OktoberPosted by Anton Sun, June 21, 2015 18:15:41
Vandaag alweer de laatste dag van de maand en tijd om de stad met een bezoek te vereren. We hebben veel gelopen de overgebleven kerken bezocht en in het Capitool geweest. Het Capitool is het gemeente huis en daar kon je gedeeltelijk gratis in. We hebben daar drie zalen bezocht die vol waren met muurschilderingen en ook de plafonds waren beschilderd. Ware kunstwerken en we hebben er foto’s van gemaakt om te proberen er een indruk van te geven. Maar ze kunnen in ieder geval niet tegen de werkelijkheid op. Na zo’n 6 uur door de stad te hebben gezworven kwamen we redelijk uitgeput terug aan boord dus was het goed rusten daarna.


Kerk van het Jacobijnenklooster
In het Capitool
rouwzaal en schilderij in het Capitool van Toulouse
Toren achter het capitool en het stratenplan



  • Comments(0)//famjoosten.wsv-ijsselmonde.nl/#post80

Donderdag 30 oktober 2014

OktoberPosted by Anton Sun, June 21, 2015 18:09:48
Zoals gezegd zijn we vandaag verhuisd naar het eind van het kanaal waar zich een vrij grote kom bevindt met voldoende ligplaats. Vanuit deze kom of haven kan je drie kanten op. De meest rechtse heet kanaal de Brienne en gaat naar de Garonne via een sluis. Deze is ca 700 m lang en alleen bestemd voor de passagiersschepen. Wij mogen daarlangs niet op de Garonne. Je kunt dan ook maar een paar km op de Garonne varen. Je komt net boven de stuw op de rivier en de passagiersschepen varen dan ca twee km stroomopwaarts en keren dan om. De middelste is kanaal de Midi en daar zijn wij uitgekomen en dan krijg je de linker kant en dat is het begin van kanaal de la Garonne waar we te zijner tijd aan gaan beginnen. Het was half 12 toen we hier vast maakten en eerst was het de bedoeling vandaag nogmaals de stad in te gaan maar daar we tijd genoeg hebbe

n en het weer bijzonder mooi is besluiten we dat uit te stellen tot morgen. Lekker op het achterdek genieten van de zon met een goed boek is ook niet verkeerd. We hebben vandaag dus de laatste 6 km afgelegd en de laatste 3 sluizen van kanaal de Midi gedaan. Die zijn geheel automatisch want je meldt je bij de eerste sluis aan door aan een stang die boven water hangt te draaien en dan volgen ze je helemaal en zetten de andere sluizen klaar. Een makkie. Vanaf Maastricht tot hier hebben we 1588 km afgelegd en 289 sluizen gedaan en dat alles van 6 augustus tot 30 oktober.


Toren van het station en de jachthaven in Toulouse



  • Comments(0)//famjoosten.wsv-ijsselmonde.nl/#post79

Woensdag 29 oktober 2014

OktoberPosted by Anton Sun, June 21, 2015 18:07:28
We houden vandaag eerst nog maar wasdag zolang we met stroom in de jachthaven liggen. De voormiddag gaat dan ook voorbij met wassen internetten en boodschappen doen. Nadat alle was gedaan is, vullen we de tank weer bij en om 3 uur verhuizen we naar een vrije ligplaats anders moeten we nog een keer havengeld betalen. We komen dan weer zodanig onder de bomen te liggen dat we geen TV ontvangst hebben maar morgen vertrekken we hier toch naar het eind van het kanaal. Eer dat de dag om is, ligt de was weer in de kast. Dat gaat goed als het weer zo warm is.

  • Comments(0)//famjoosten.wsv-ijsselmonde.nl/#post78

Dinsdag 28 oktober 2014

OktoberPosted by Anton Sun, June 21, 2015 18:06:30
Vandaag inderdaad opgeschoven naar de jachthaven in de stad. We liggen nu nog 6 km verwijderd van het einde van het kanaal en moeten ook nog 3 sluizen overwinnen in die 6 km maar we hebben nog wat tijd. Na alle formaliteiten van de jachthaven te hebben afgehandeld eerst maar even verbinding met internet gemaakt en de mails bekeken. Maar om half 1 waren we toch zover dat we de stad in zijn getrokken en dat is ons goed bevallen. Het is een mooie stad met Spaanse invloeden. De straatnamen zijn hier ook tweetalig want naast het Frans worden ze in het Occitaans vermeld wat een streektaal is verwant aan het Spaans. Ze hebben een paar mooie parken die kort bij de jachthaven liggen.

Dan hebben we een globale bezichtiging van de stad gemaakt maar ondertussen wel 3 kerken bezocht. Kathedraal St. Etienne daarna de kerk Notre Dame de la Daurade en tot slot de basiliek Saint-Sernin. De basiliek staat op de wereld erfgoed lijst en is een stop over op de wandeling naar Santiago de Compostella in Spanje. Alle 3 zijn het heel imposante gebouwen ieder met zijn eigen charme.

Sowieso is Toulouse een bezoek waard en wij hebben vandaag nog maar een uurtje of 5 daarin doorgebracht. Maar we zijn hier voorlopig nog niet weg dus we zullen nog wel een paar maal door de stad lopen. Niet dat we al die tijd hier in de haven blijven liggen want dat kan bruintje niet trekken maar als we de drie sluizen en de 6 km achter ons hebben, liggen we nog steeds in de stad. We zijn ook aan de Garonne wezen kijken en dat is ook hier al een grote rivier die wij echter niet op mogen. Dat is hier voorbehouden aan de dagpassagiersschepen. We hebben er een zien varen en die was afgeladen vol.

Het is dan ook nog steeds een uitgelezen weertje maar toch zo laat in het seizoen zou je dat toch niet verwachten. Ook in de stad in het winkelcentrum was het afgeladen vol en de terrasjes waren allemaal goed bezet. Als je niet beter wist zou je denken dat het weekend was zo veel mensen op de been. Om 6 uur waren we een beetje vermoeid terug aan boord en werden we met enthousiasme begroet door Benno die al die tijd noodgedwongen alleen aan boord moest blijven.




Bankje in een park en een beeld van Antoine de St. Exupéry, schrijver van De kleine Prins
Kathedraal St. Etienne
De Garonne en de Pont Neuf
Mooie hoekhuis en de bekende franse balkonnetjes



  • Comments(0)//famjoosten.wsv-ijsselmonde.nl/#post77

Maandag 27 oktober 2014

OktoberPosted by Anton Sun, June 21, 2015 18:00:36
Omdat de winkel waar we eventueel een vlotterschakelaar voor de douche afvoer unit pas om 10 uur opengaat, gaan we eerst een uur met Benno wandelen en zorgen we dat we tegen 10 uur voor de deur staan. Als we daar zijn, blijkt het een heel uitgebreide watersport winkel te zijn zoiets als Kok watersport alhoewel de winkel op zich kleiner is. Maar wat het belangrijkste is, ze hebben een schakelaar die voldoet aan de eisen. Weliswaar is het model niet hetzelfde als de oude maar met enige aanpassingen moet het gaan lukken. Teruggekeerd aan boord is het koffietijd en daarna besluiten we om een paar km op te schuiven want Thea wil de rest van het kanaal gaan verkennen op de fiets om te zien of we ergens beter kunnen liggen. Van waar we nu liggen is het niet zo makkelik een fiets aan de wal te zetten en een paar km verderop hadden we een plaatsje gezien wat ons wel

wat leek. Dus de palen opgedraaid en twee km verder weer laten zakken want daar lagen we in ieder geval van achter tegen een betonnen muurtje. Wel liggen we nog steeds tussen de bomen zodat we weinig zon hebben wat slecht is voor de opbrengst van de zonnepanelen en geen tv ontvangst. Thea gaat op verkenning uit met de fiets en ik ga me over het weer in orde brengen van de douche afvoer unit bekommeren. Met enige provisorische aanpassingen lukt dat uiteindelijk zodat we ons vanavond weer lekker kunnen douchen. Na een paar uur is Thea ook weer terug en komen we tot de conclusie dat het het beste is morgen maar naar de jachthaven in de stad te varen en daar voor een dag te betalen. We hebben dan ook weer internet en je ligt lekker dicht in de stad.


In Ramonville en een beroepsvaarder die langs voer

  • Comments(0)//famjoosten.wsv-ijsselmonde.nl/#post76

Zondag 26 oktober 2014

OktoberPosted by Anton Sun, June 21, 2015 17:58:10
Vandaag is de normale tijd weer ingegaan en toen we om 9 uur wakker werden was het dus 8 uur en waren we toch nog vroeg op. Het belooft weer een mooie dag te worden en alles was nat van de dauw dus hebben we eerst maar het schip eens lekker gewassen. We hadden de waterslang nog liggen dus met lekker helder water schoon schip gemaakt. Na de koffie zijn we dan om half twaalf maar gaan varen. We hoeven vandaag niet ver want we zijn maar 14 km en 3 sluizen verwijderd van Ramonville waar ze hopelijk een vlotterschakelaar hebben of kunnen bestellen. Om 15 uur waren we daar en het blijkt een scheepsreparatiebedrijf te zijn met een winkel dus even morgen afwachten. Het ligt hier langs het kanaal vol met woonschepen/boten en andere drijvende objecten waarop gewoond wordt. We wilden die reparatiehaven invaren maar daar was geen plaats dus er maar tegenover tegen de kant aangelegd zoals iedereen dat doet. Je ligt hier nog steeds met aan weerszijde van het kanaal platanen zodat je de hele dag in de schaduw ligt. Niet optimaal voor de zonnepanelen en ook van de schotel laat de ontvangst afweten dus een avond met een boek. Ik ben met Benno vanmiddag nog een km of 3 langs het kanaal richting Toulouse stad gelopen maar van de bomenrij was het einde nog niet in zicht. We liggen nu 11 km van het einde van Canal du Midi verwijderd en krijgen we nog 3 sluizen te verwerken. Als je alle sluizen als enkel telt zijn het er van begin tot eind 90. De kaart geeft aan van 63 maar dan rekenen ze de sluizen die uit meerdere kolken bestaan als een. Nu eerst maar afwachten wat de dag van morgen ons brengt. We hebben tot volgende zondag de tijd om het kanaal te verlaten.



  • Comments(0)//famjoosten.wsv-ijsselmonde.nl/#post75

Zaterdag 25 oktober 2014

OktoberPosted by Anton Sun, June 21, 2015 17:56:11
Thea vanmorgen eerst een brood gaan halen op de fiets en toen na het ontbijt om ca. 10 uur vertrokken. Net toen we vertrokken waren kwam ik er achter dat het pompje van de douche afvoer bak het begeven heeft en dat misschien al wel een dag eerder gebeurd is want er stond het nodige water voorin. Bij ons loopt al het gebruikte water, dus ook de gootsteen via dat tankje dat wordt leeg gepompt via een vlotter schakelaar. Niet de WC want die staat apart. Het water was naar achter gelopen in de machinekamer en zodoende kwam ik er achter. We waren nu eenmaal aan het varen en als we een gunstige ligplaats zien zullen we wel eens gaan kijken of we er wat aan kunnen doen. Het is vandaag voor ons wat sluizen betreft wel afwisselend want eerst krijgen we een enkele die we zelf bedienen dan een dubbele met sluiswachter dan weer enkel door ons bediend en dan de laatste dubbele van het kanaal weer door een sluiswachter en als we ons dan zelf weer door een enkele hebben geloodst, varen we naar Montisgard waar we om een uur al vastmaken voor de sluis op km 25 We hebben de drinkwaterkraan voor de boot dus wordt de watervoorraad weer aangevuld. Het is zo’n mooi weer dat Thea besluit om ook nog maar een wasje te draaien en ik ga me met het defecte pompje amuseren. Eerst maar het water overal uitgepompt en toen begonnen met de boel te demonteren en schoon te maken. Uiteindelijk bleek het niet het pompje te zijn wat de geest heeft gegeven maar de vlotterschakelaar. Thea was ondertussen op de fiets naar de Lidl geweest en die wist bij terugkomst te melden dat daar ook een Brico [bouwmarkt soort Gamma] was dus daar kon ik proberen om een vlotterschakelaar te bemachtigen. Nu dat was tevergeefse moeite maar van een van hun medewerkers kreeg ik wel een adres in Toulouse Ramonville. Hij dacht dat ik daar maandag wel terecht kon. Dus voorlopig maar in een teiltje afwassen en hopen dat ze ons maandag daar verder kunnen helpen. Morgen zullen we daar naartoe varen zodat we maandag gelijk op de stoep staan. Vandaag 7 sluizen gedaan en 14,3 km afgelegd. De vrije middag nuttig besteed al is het resultaat niet geheel naar wens. Wat zo’n klein ding toch een hoop ellende teweeg kan brengen. Wel is de boel nu weer eens grondig schoongemaakt maar tot we een nieuwe schakelaar hebben blijft het behelpen.



  • Comments(0)//famjoosten.wsv-ijsselmonde.nl/#post74

Vrijdag 24 oktober 2014

OktoberPosted by Anton Sun, June 21, 2015 17:53:40
Vandaag weer gewekt door Benno die hoognodig naar de wal moet maar nu maar gelijk uit bed gebleven. Een flinke wandeling met hem gemaakt en daarna de normale ochtend bezigheden afgewerkt. We vertrekken om kwart voor 10 en hebben 2 km voor de boeg en dan zijn we aan sluis Oceaan waar we gaan dalen. Maar eerst maken we voor de sluis vast om naar de Col de Naurouze te lopen waar de Obelisk staat ter ere van de bedenker/constructeur van het kanaal Dhr. Paul Riquet. Na een uurtje waren we weer terug aan boord en konden we aan de afdaling beginnen. Dat gaat een heel stuk rustiger dan opvarig in de sluizen want je blijft liggen waar je ligt en dus geen gedoe met touwen.

We waren 2 km de sluis uit en toen gaven ze met borden op de wal aan dat er bij de jachthaven [Port Lauragais ] een tentoonstelling is van de werken van Paul Riquet. Dus wij de haven in om het een en ander te bezichtigen. Helaas van 1 okt. tot 15 mei gesloten dus weer vergeefse moeite. Het is daar wel ontzettend druk want hele busladingen mensen werden er gedropt maar dat komt omdat het ook een grote autobaan rustplaats is. Een groot restaurant en als de boel open is, bevindt er zich ook nog een groot museum op het terrein. Museum de l' Óvalie waarschijnlijk over watersport als we dat goed uit de vaargids hebben begrepen. We zijn nog bij de info langs geweest wat tegelijkertijd een winkel met streekproducten is en souvenirswinkel. Voor de liefhebbers van Armagnac we hebben daar een fles zien staan, bouwjaar 1960, voor de lieve som van 225 euro. Na anderhalf uur zijn we daar maar weer vertrokken zodat we om half 2 bij de volgende sluis aankwamen en die is gelijk automatisch dat wil zeggen voor de sluis moet iemand aan de wal om op een knop te duwen en de sluis in gang te zetten. Door op zo’n knop te duwen wordt het proces van schutten in werking gesteld en als je dan in de sluis ligt bedien je een andere knop en dan gaan de deuren dicht en wordt alles automatisch geregeld. De dubbele sluis die hierna komt wordt weer door een sluiswachter bediend en dan is de enkele weer automatisch. Dan komt de enkele sluis Gardouch km 38 maar daar blijven we voor want ze geven aan dat daar water en stroom is aan de kade. Niet dus zoals zoveel wat ze aangeven er niet is. Maar het is half 4 als we afmeren en het is mooi weer dus houden we het desalniettemin voor gezien. We hebben 16 km afgelegd en 3 enkele en een dubbele sluis gehad. Verder houden we ons rustig met een boek op het achterdek en genieten van de zon. Het zal jullie ook wel opgevallen zijn dat de sluizen op het hoogste pand de naam hebben van de zee waar je naar toe gaat. Dus via sluis Ocean gaan we naar de Atlantische Oceaan [ Bordeaux ] en als je sluis Mediterranee afgaat ga je richting Middellandse Zee. Ik vind het wel leuk gevonden.


Plataan 38268 en een heel mooi uitzicht langs het kanaal.
Scheve bomen en het toevoerkanaal dat water aanvoert voor het Canal du Midi

Obelisk ter ere van Pierre-Paul Piquet, die het kanaal aangelegd heeft



  • Comments(0)//famjoosten.wsv-ijsselmonde.nl/#post73
Next »